Joga

 

„Joga jest jedna, nie ma podziałów”

Czasy w których żyjemy dają nam jednak niezliczoną ilość odmian jogi. Ty wybierasz, która najbardziej ci odpowiada. Ja od kilku lat pozostaję wierna Ashtandze jodze, o której poczytasz poniżej. Od 2014 roku zgłębiam tajniki Vinyasa krama jogi, starożytnej praktyki rozwoju fizycznego i duchowego, której nauczycielem był Sri Tirumalai Krishnamacharya (1888-1989). O tym też poniżej.

Wierzę w to, że nieważne jaki rodzaj jogi praktykujesz, praktykuj z uważnością i pełną świadomością, a wszyscy będziemy stali obok siebie na matach.

 

 

 

 

I.1 Oto zaczyna się nauczanie jogi Ścieżka jogi klasycznej prowadząca do wyzwolenia obejmuje osiem (asta) członów (anga).

Ośmioczłonowa joga – astānga (osiem stopni)

·         Yama – zasady etyczne

o    Ahimsa – niekrzywdzenie

o    Satya – umiłowanie prawdy

o    Asteya – zakaz kradzieży

o    Brahmacharya – wstrzemięźliwość

o    Aparigaha – nieposiadanie

·         Niyama – samodyscyplina

o    Saucha – czystość

o    Santosha – zadowolenie

o    Tapas – umiar, asceza

o    Svadhyaya – samopoznanie

o    Isvara pranidhana – oddanie się Bogu

·         Asana – pozycje

·         Pranyama – kontrola oddechu

·         Pratyahara – wycofanie umysłu

·         Dharana – koncentracja

·         Dhyana – medytacja

·         Samadhi – oświecenie

„Vinyasa krama jest metodą praktyki asan i ich wariantów w różnych zakresach ruchu skupionych wokół pewnych dobrze znanych pozycji. Według tradycji Śri Krishnamacaryi, ruchy wykonywane są powoli z oddechem płynnie towarzyszącym ruchowi. Ruch musi być zsynchronizowany z oddechem, a umysł podąża za oddechem, dzięki czemu umysł, oddech i ruch są w idealnej harmonii. Zjednoczenie ciała i umysłu dzieje się dzięki oddechowi, który można by tu porównać do uprzęży. Jest 10 podstawowych sekwencji, które biorą swój początek od pozycji stojących takich jak tadasana, trikonasana, od asan siedzących takich jak paścimottanasana i padmasana, od pozycji odwróconych jak sirsasana i sarvangasana etc. Jest ponad 700 vinyas, które były nauczane przez Krishnamacaryę. Praktyka vinyasa krama pozwala, aby całe ciało pracowało – wszystkie stawy, więzadła i mięśnie, w ten sposób system jest zaprojektowany. Gdy towarzyszy temu głęboki oddech, wewnętrzne mięśnie klatki piersiowej, brzucha i dna miednicy oraz organy wewnętrzne także uczestniczą w ćwiczeniach. Cytat zaczerpnięty z wywiadu, który w 2008 roku przeprowadził Maciej Wielobób z Śrivatsą Ramaswamim, a w pełni oddający czym jest Vinyasa krama joga.